fredag, 20.09.2019  
  
Startside
Steinkjer igjennom 4000 år
Introduksjon
Eldre steinalder
Yngre steinalder
Bronsealder
Eldre jernalder
Yngre jernalder
År 1000-1500
År 1500-1850
År 1850-1900
 
 
 
 
 
År 1900-1940
År 1940-1945
Steinkjer by
Skoler
Naturressurser og kulturlandskap
Kulturhistoriske filmer
Linker
Om Prosjektet
 
   Forrige Neste   

Skipet

Forfatter: Lars Lilleby Marcedo

"D/S Kong Oscar" til havn. Bildet er tatt i 1893, og viser dampskipet nærmest slik det opprinnelig var bygd.

”D/S Kong Oscar” var 122 bruttotonn, 122,7 fot lang og 17,1 fot bred - og var med dette det største private bygget dampskip i Norge. Drivkraften var en tosylindret Compound-maskin på 25 nominelle hester, 120 indic. hester. Brensel var kull og torv, forbruket pr. time var 1 3/4 tønne kull, eller 5 tønner med torv. “Kong Oscar” var rigget som en skonnert, og var flott i form og linjer, Båten var lekkert og moderne innredet. Prøveturen foregikk med dobbelrepet mersseils-kuling (liten kuling) midt imot, og viste at den elegante båten var god for 9 knop.
Besetningen besto totalt av 5 mann, og det største tilatte passasjer-antall var 250.

“D/S Kong Oscar” gikk i rute mellom Trondheim og Steinkjer fra februar 1865, samt at den hadde en ukentlig tur til Fosen og Orkdal samt en vinterrute til Hitra.

Med Sivert Malmo ved roret fikk selskapet ei god utvikling med solide økonomiske resultat med jevnlig utbytte til aksjonærene. Malmo ble imidlertid ikke forunt å føre noe av dette videre. Muligens hadde han kjørt seg sjøl for hardt. Sommeren 1872 ble han nødt til å søke permisjon for et hjerteonde og døde 23. januar 1873, bare 42 år gammel.

Kvittering for "Buxering fra Elven" med Kong Oscar fra 1872.

Endringene kommer
Dampskipene
Sivert Malmo
Stenkjær Dampskibsselskap
D/S Kong Oscar
Skipet
Postfrakt
”Dampen”
Sluttord