Bitter debatt i SparbuForfatter: Morten SteneALTERNATIVER: Kartet viser hovedtraseen og to alternativer som var inne i jernbanedebatten i Sparbu. Kartskisse: Harald Duklæt.I Sparbu kommune ble jernbanedebatten omfattende og til dels bitter. Det ble diskusjon både om traseens beliggenhet og plasseringen av jernbanestasjonen.
Selve jernbanelinjen gjennom Sparbu ble gående der den opprinnelig ble stukket ut i 1893. Men før dette var endelig vedtatt var det flere forslag til alternative løsninger som både ble diskutert og utredet. Et alternativ var å legge banen lengre øst enn opprinnelig planlagt, forbi Leira gård og på østsiden av hovedveien, nordover forbi Hamrem og ned på Mære og inn på dagens trase derfra. Men anleggets overingeniør kunne ikke anbefale denne linjen da den blant annet ble 30.000 kroner dyrere.
Et annet alternativ var å legge jernbanen lengre opp i bygda fra Røskje til Vist. Alternativet var på østsiden av Rambergsmyra, om Ystgård, Lein, Jørem, Lian og Lånkan til Vist og Steinkjer. Videre gikk forslaget ut på å legge hovedjernbanestasjonen for Sparbu ved Lein. Men heller ikke dette alternativet kunne anbefales. Anleggets overingeniør påpekte at denne linjen ville bli to kilometer lengre enn den opprinnelig trukne linjen og at terrenget tildels var meget kupert.
I dag kan det virke noe unaturlig med disse indre linjene. Men i 1900 var det ikke noen tettbebyggelse i Leira-området (tettstedet Sparbu i dag) eller på Mære. Derimot var fylkets største meieri på Lein, dessuten var det butikk der. I den grad det var noe sentrum i Sparbu kommune var dette på Lein.
|