fredag, 26.02.2021  
  
Startside
Steinkjer igjennom 4000 år
Introduksjon
Eldre steinalder
Yngre steinalder
Bronsealder
Eldre jernalder
Yngre jernalder
År 1000-1500
År 1500-1850
År 1850-1900
År 1900-1940
År 1940-1945
Steinkjer by
Skoler
Naturressurser og kulturlandskap
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kulturhistoriske filmer
Linker
Om Prosjektet
 
   Forrige Neste   

Privatfinansiert stasjon på Mære

Forfatter: Morten Stene

MÆRE STASJON ca. 1917: Stasjonen er tegnet av NSB arkitektkontor - etablert i 1913. Bildet er utlånt av Knut Mære.

Ønsket om stasjon på Mære var fortsatt levende og ble stadig vekk framført. Foruten landbruksskolen var det etablert fengselsanstalt på Mæresmyra, og Det norske myrselskap hadde opprettet forsøksgård på Mæresmyra. I 1915 gikk myndighetene inn for å anlegge en mindre stasjon på Mære. Imidlertid var det et krav at kommunen ytet en økonomisk støtte på 6.300 kroner. Det ville ikke Sparbu kommunestyre bevilge. Men innsamling av private midler ble igangsatt, og ganske snart ble de nødvendige finansene skaffet til veie. Arbeidet med å bygge stasjonen startet sommeren 1916 og Mære stasjon var i drift som betjent stoppested fra 1. april 1917 til 1969 da den ble holdeplass, etter hvert uten bemanning. Stasjonen ble nedlagt 7. januar 2001.


Også på Mære førte stasjonen til økt aktivitet og sentrumsdannelse. Stasjonen trakk til seg en del bebyggelser, kooperasjonen etablert butikk der i 1922, dessuten ble det etablert elektrisitetsverk, bank og ostefabrikk. Etter at kommuneadministrasjonen ble lagt til Mære i 1940, hadde Mære stasjon større trafikk enn Sparbu hovedstasjon i lange perioder.


Både Mære og Sparbu stasjon fikk stor trafikk. Vist stasjon derimot fikk aldri noe stort trafikkgrunnlag.


Så kan man i ettertid spørre seg om to stasjoner med to kilometers mellomrom i Sparbu kommune gagnet lokalsamfunnet. Sentrene rundt stasjonene kom flere ganger i konkurranse med hverandre. Kanskje hadde en stasjon og ett sentrum ført til en mer levedyktig kommune og en stasjon som fortsatt ville vært i drift.

Hell - Sunnanbanen
Strekningen Rinnleiret–Sunnan
Rinnan–Sunnan, de harde fakta i 1905
Rinnan stasjon
Traséen Rinnan–Verdal
Bru over Verdalselva
Verdal stasjon
Strid rundt plassering av Verdal stasjon
Diskusjon i Verdal
Åpning av strekningen Levanger–Verdal
Traséen Verdal–Steinkjer 1
Traséen Verdal–Steinkjer 2
Bru over Ydseelva
Koabjørga tunnel
Røra [Salberg] stasjon
Jernbanebru over E6 på Røra i 2005
Lunnantunnelen
Sparbu stasjon
Bitter debatt i Sparbu
Sparbu stasjon etableres
Privatfinansiert stasjon på Mære
Vist stoppested
Bru over Figga
Steinkjer stasjon
Spor til kaia
Vandalisme i Steinkjer
Lokal krig
Valg av trasé
Jernbanen gjennom entreen
Lokalisering av stasjonen
Store endringer i Steinkjer
Traséen Steinkjer–Sunnan
Bru over Steinkjerelva
Jernbanebrua blokkerte elva
Dypvannskaia i Bogen
Jernbanespor til Bogakaia
Åpnet i 1927
Jernbane og havn - to sider av samme sak
Skjæringen i Våttabakken
Byafossen stoppested
Sunnan stasjon
Åpning Hell–Sunnan banen 1
Åpning Hell–Sunnan banen 2
Sunnan et midlertidig endepunkt
Beitstad- eller Snåsalinjen?
Ekstraordinært fylkesting
Videre utbygging av Nordlandsbanen
Stasjonenes arkitektoniske særpreg
Kjøring av damplokomotiv
Stoppested og holdeplass
Linjen og linjetjenesten