fredag, 26.02.2021  
  
Startside
Steinkjer igjennom 4000 år
Introduksjon
Eldre steinalder
Yngre steinalder
Bronsealder
Eldre jernalder
Yngre jernalder
År 1000-1500
År 1500-1850
År 1850-1900
År 1900-1940
År 1940-1945
Steinkjer by
Skoler
Naturressurser og kulturlandskap
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kulturhistoriske filmer
Linker
Om Prosjektet
 
   Forrige Neste   

Bru over Steinkjerelva

Forfatter: Morten Stene

STEINKJERBRUA: Jernbanebrua ble sommeren 1904 tatt i bruk til anleggskjøring. Foto: Utlånt av Foreningen Gamle Steinkjer.

Steinkjerbrua er ei fagverkbru i to spenn à 48 meter. Arbeidet med søndre brufundament ble påbegynt de siste dagene i august 1902. Byggingen av Norsidas brufundament ble startet i april 1903. Bygningsteinen ble hentet fra Frøseth gård i Sparbu og Hegge gård i Egge. Jernoverbygningen ble levert av Kristiania maskinverksted. Montering av det sørlige bruspennet foregikk i perioden 12. februar til 25. mars 1900. Det nordlige spennet ble montert i perioden 29. mars til 7. mai 1904.

Monteringsforberedelsene foregikk rundt årsskiftet 1903/04. Den 23. januar 1904 inntraff kraftig isgang i Steinkjerelva. Dette skapet en ganske dramatisk situasjon for de oppsatte stillasene. Med skadene ble relativt små. Noen pæler i søndre løpet ble ødelagt.

Hell - Sunnanbanen
Strekningen Rinnleiret–Sunnan
Rinnan–Sunnan, de harde fakta i 1905
Rinnan stasjon
Traséen Rinnan–Verdal
Bru over Verdalselva
Verdal stasjon
Strid rundt plassering av Verdal stasjon
Diskusjon i Verdal
Åpning av strekningen Levanger–Verdal
Traséen Verdal–Steinkjer 1
Traséen Verdal–Steinkjer 2
Bru over Ydseelva
Koabjørga tunnel
Røra [Salberg] stasjon
Jernbanebru over E6 på Røra i 2005
Lunnantunnelen
Sparbu stasjon
Bitter debatt i Sparbu
Sparbu stasjon etableres
Privatfinansiert stasjon på Mære
Vist stoppested
Bru over Figga
Steinkjer stasjon
Spor til kaia
Vandalisme i Steinkjer
Lokal krig
Valg av trasé
Jernbanen gjennom entreen
Lokalisering av stasjonen
Store endringer i Steinkjer
Traséen Steinkjer–Sunnan
Bru over Steinkjerelva
Jernbanebrua blokkerte elva
Dypvannskaia i Bogen
Jernbanespor til Bogakaia
Åpnet i 1927
Jernbane og havn - to sider av samme sak
Skjæringen i Våttabakken
Byafossen stoppested
Sunnan stasjon
Åpning Hell–Sunnan banen 1
Åpning Hell–Sunnan banen 2
Sunnan et midlertidig endepunkt
Beitstad- eller Snåsalinjen?
Ekstraordinært fylkesting
Videre utbygging av Nordlandsbanen
Stasjonenes arkitektoniske særpreg
Kjøring av damplokomotiv
Stoppested og holdeplass
Linjen og linjetjenesten