fredag, 05.03.2021  
  
Startside
Steinkjer igjennom 4000 år
Introduksjon
Eldre steinalder
Yngre steinalder
Bronsealder
Eldre jernalder
Yngre jernalder
År 1000-1500
År 1500-1850
År 1850-1900
År 1900-1940
År 1940-1945
Steinkjer by
Skoler
Naturressurser og kulturlandskap
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kulturhistoriske filmer
Linker
Om Prosjektet
 
   Forrige Neste   

Jernbanebrua blokkerte elva

Forfatter: Morten Stene

De store pakkhusene på Nordsia ble avstengt fra skipsfarten på fjorden da jernbanebrua stengte elveløpet for større båter. Foto: P.H. Bjerings Eftf. Utlånt av Foreningen Gamle Steinkjer.

Jernbanebrua over Steinkjerelva ødela tilgangen til pakkhusene oppe i elva. Blant annet ble det en diskusjon om fastbru eller ei bru der spennene kunne svinges ut. Etter inngående forhandlinger ble det besluttet å gå for en fastbru slik jernbanen hadde lagt fram forslag om.

For Indherred aktiedampskibsselskap og de private pakkhuseierne Grindberg, Klüver, Nordstrøm og M. Steinkjers Enke ble det da et spørsmål om erstatning. De fremmet erstatningskrav på 266.000 kroner. Dette var et betydelig beløp, tatt i betraktning at hele bruprosjektet kostet omtent halvparten av dette. Etter både forhandlinger og Stortingsbehandling ble det den 7. februar 1903 holdt rettsmøte i Steinkjer hvor erstatningen ble fastsatt til 56.252 kroner. Etter ytterligere forhandlinger med amtmannen godtok pakkhuseierne en erstatning på 45.402 kroner.

Hell - Sunnanbanen
Strekningen Rinnleiret–Sunnan
Rinnan–Sunnan, de harde fakta i 1905
Rinnan stasjon
Traséen Rinnan–Verdal
Bru over Verdalselva
Verdal stasjon
Strid rundt plassering av Verdal stasjon
Diskusjon i Verdal
Åpning av strekningen Levanger–Verdal
Traséen Verdal–Steinkjer 1
Traséen Verdal–Steinkjer 2
Bru over Ydseelva
Koabjørga tunnel
Røra [Salberg] stasjon
Jernbanebru over E6 på Røra i 2005
Lunnantunnelen
Sparbu stasjon
Bitter debatt i Sparbu
Sparbu stasjon etableres
Privatfinansiert stasjon på Mære
Vist stoppested
Bru over Figga
Steinkjer stasjon
Spor til kaia
Vandalisme i Steinkjer
Lokal krig
Valg av trasé
Jernbanen gjennom entreen
Lokalisering av stasjonen
Store endringer i Steinkjer
Traséen Steinkjer–Sunnan
Bru over Steinkjerelva
Jernbanebrua blokkerte elva
Dypvannskaia i Bogen
Jernbanespor til Bogakaia
Åpnet i 1927
Jernbane og havn - to sider av samme sak
Skjæringen i Våttabakken
Byafossen stoppested
Sunnan stasjon
Åpning Hell–Sunnan banen 1
Åpning Hell–Sunnan banen 2
Sunnan et midlertidig endepunkt
Beitstad- eller Snåsalinjen?
Ekstraordinært fylkesting
Videre utbygging av Nordlandsbanen
Stasjonenes arkitektoniske særpreg
Kjøring av damplokomotiv
Stoppested og holdeplass
Linjen og linjetjenesten