Jernbanespor til BogakaiaForfatter: Morten SteneNordlandsbanen går gjennom skjæringa til høyre i bildet. Sporet til Bogakaia tar av og dreier av mot venstre bak bryggene. Foto Olav Lien. Utlånt av Foreningen Gamle Steinkjer.Høsten 2003 forsvant de siste restene av jernbanesporet til Bogakaia. Selv om sporet ikke var i bruk de siste årene har de anleggsmessige restene etter jernbanen ligger der fram til de måtte vike plass for ny E6-bygging gjennom Steinkjer. Da sporet ble anlagt på slutten av 1920-tallet var jernbanen og Bogakaias nærings- og samfunnsmessige betydning viktige argumenter.
Allerede ved planleggingen av hovedjernbanen var sidesporet til Eggebogen med i forarbeidet, men under stortingsbehandlingen den 5. juni 1900 ble byggingen av sidelinjen utsatt. I stedet ble det vedtatt sidespor til Sørsikaia. Tross gode intensjoner og gjentatte behandlinger skulle det gå 25 år før dypvannskaia og jernbanesporet langs Eggebogen ble bygd.
Sidesporet til Bogakaia tok av fra Nordlandsbanen3 på Nordsia i Steinkjer nord for Bogaveien, og gikk langs daværende fjordkant nedenfor bebyggelsen i Gamle kongevei – indre Nordsileiret i dagens terminologi – og Eggebogen. Jernbanen ble bygd i forbindelse med etableringen av den nye Bogakaia – den skålte Eggebogen eksporthavn.
3 Fra 1927 ble navnet Nordlandsbanen tatt i bruk på banen fra Hell til Snåsa. Tidligere ble Hell – Sunnanbanen benyttet på de strekningene som var åpnet.
 |
 |
|