Åpnet i 1927Forfatter: Morten SteneSIDESPOR: På Nordsia tar "Bogasporet" av fra Nordlandsbanen (midt på bildet) og dreier mot høyre over Nordsileiret. Foto: Utlånt av Foreningen Gamle Steinkjer.Byggingen av det 2,2 kilometer lange jernbanesporet til Bogakaia over indre Nordsileiret kostet 139.200 kroner. Teknisk ble det ansett som et greit og enkelt anlegg. Ut fra hovedbanen ble sporet bygd på en oppfylling som gradvis ble nivellert ut slik at sporet praktisk talt gikk i fjæresteinene utover Bogen. Parallelt med hovedsporet ble det bygd en undergang for å slippe gjennom annen trafikk langs vestsiden av hovedsporet. Etter hvert som sporet ble omkranset av bebyggelse og veinett ble det anlagt flere plankryss. Sporets beliggenhet gjorde det heller ikke nødvendig med store grunnervervelser.
Banen ble ferdigstilt august 1927. Den 13. august 1927 ble banen prøvekjørt. Tilstede under prøvekjøringen var overingeniør Wefring, Trondheim; overingeniør Nicolaysen, representant fra staten brokontor i Oslo; baneinspektør Bøckmann, banemester Schive, ordfører Strugstad, borgermester Evensen og statsingeniør Gregusson, Steinkjer. Banen ble godkjent og jernbanesporet ble åpnet for trafikk 15. august 1927, uten noen form for markering.
|