fredag, 26.02.2021  
  
Startside
Steinkjer igjennom 4000 år
Introduksjon
Eldre steinalder
Yngre steinalder
Bronsealder
Eldre jernalder
Yngre jernalder
År 1000-1500
År 1500-1850
År 1850-1900
År 1900-1940
År 1940-1945
Steinkjer by
Skoler
Naturressurser og kulturlandskap
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kulturhistoriske filmer
Linker
Om Prosjektet
 
   Forrige Neste   

Åpnet i 1927

Forfatter: Morten Stene

SIDESPOR: På Nordsia tar "Bogasporet" av fra Nordlandsbanen (midt på bildet) og dreier mot høyre over Nordsileiret. Foto: Utlånt av Foreningen Gamle Steinkjer.

Byggingen av det 2,2 kilometer lange jernbanesporet til Bogakaia over indre Nordsileiret kostet 139.200 kroner. Teknisk ble det ansett som et greit og enkelt anlegg. Ut fra hovedbanen ble sporet bygd på en oppfylling som gradvis ble nivellert ut slik at sporet praktisk talt gikk i fjæresteinene utover Bogen. Parallelt med hovedsporet ble det bygd en undergang for å slippe gjennom annen trafikk langs vestsiden av hovedsporet. Etter hvert som sporet ble omkranset av bebyggelse og veinett ble det anlagt flere plankryss. Sporets beliggenhet gjorde det heller ikke nødvendig med store grunnervervelser.

Banen ble ferdigstilt august 1927. Den 13. august 1927 ble banen prøvekjørt. Tilstede under prøvekjøringen var overingeniør Wefring, Trondheim; overingeniør Nicolaysen, representant fra staten brokontor i Oslo; baneinspektør Bøckmann, banemester Schive, ordfører Strugstad, borgermester Evensen og statsingeniør Gregusson, Steinkjer. Banen ble godkjent og jernbanesporet ble åpnet for trafikk 15. august 1927, uten noen form for markering.

Hell - Sunnanbanen
Strekningen Rinnleiret–Sunnan
Rinnan–Sunnan, de harde fakta i 1905
Rinnan stasjon
Traséen Rinnan–Verdal
Bru over Verdalselva
Verdal stasjon
Strid rundt plassering av Verdal stasjon
Diskusjon i Verdal
Åpning av strekningen Levanger–Verdal
Traséen Verdal–Steinkjer 1
Traséen Verdal–Steinkjer 2
Bru over Ydseelva
Koabjørga tunnel
Røra [Salberg] stasjon
Jernbanebru over E6 på Røra i 2005
Lunnantunnelen
Sparbu stasjon
Bitter debatt i Sparbu
Sparbu stasjon etableres
Privatfinansiert stasjon på Mære
Vist stoppested
Bru over Figga
Steinkjer stasjon
Spor til kaia
Vandalisme i Steinkjer
Lokal krig
Valg av trasé
Jernbanen gjennom entreen
Lokalisering av stasjonen
Store endringer i Steinkjer
Traséen Steinkjer–Sunnan
Bru over Steinkjerelva
Jernbanebrua blokkerte elva
Dypvannskaia i Bogen
Jernbanespor til Bogakaia
Åpnet i 1927
Jernbane og havn - to sider av samme sak
Skjæringen i Våttabakken
Byafossen stoppested
Sunnan stasjon
Åpning Hell–Sunnan banen 1
Åpning Hell–Sunnan banen 2
Sunnan et midlertidig endepunkt
Beitstad- eller Snåsalinjen?
Ekstraordinært fylkesting
Videre utbygging av Nordlandsbanen
Stasjonenes arkitektoniske særpreg
Kjøring av damplokomotiv
Stoppested og holdeplass
Linjen og linjetjenesten