fredag, 26.02.2021  
  
Startside
Steinkjer igjennom 4000 år
Introduksjon
Eldre steinalder
Yngre steinalder
Bronsealder
Eldre jernalder
Yngre jernalder
År 1000-1500
År 1500-1850
År 1850-1900
År 1900-1940
År 1940-1945
Steinkjer by
Skoler
Naturressurser og kulturlandskap
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kulturhistoriske filmer
Linker
Om Prosjektet
 
   Forrige Neste   

Sunnan stasjon

Forfatter: Morten Stene

SUNNAN: Anleggsvirksomhet på Sunnan forsommeren 1904. Vanntårnet og lokomotivstall i bakgrunnen. Foto: Fotograf Aune. Utlånt av Foreningen Gamle Steinkjer.

Plattformen lå øst for sporet og besto av stasjonsbygning, uthusbygning med rom for plattformgods og privetbygning med vedbod. Anlegget besto også av to godshus for to vogner med gjennomgående spor og et krysningsspor på 221 meter. Passasjerplattform var 60 meter og avsluttet med mur mot sporet. I tillegg var et ekstraspor med lang godsrampe, kullskur, vanntårn, dreieskive og lokomotivstall for to lokomotiver. Det var også bygd et 318 meter langt sidespor ned til brygga ved Snåsavatnet, her var det en bryggebygning på 25 meter. Byggesummen var kroner 127.355.

Hovedbygningen var en modifisert utgave av Hell stasjons gamle bygning. Uthusbygningen var bygd av laftet tømmer. Både vanntårnet og lokomotivstallen ved Sunnan stasjon var bygd i tre. Årsaken til at anlegget var i tre var at anlegget skulle være lett å bygge om ved en eventuell forlengelse av banen.



Sunnan stasjon:
Stasjon fra 15.11.1905
Stasjon betjent ved behov fra 31.5.1970
Holdeplass 1.2.1971
Nedlagt 29.5 1988
Arkitekt: Peter A. Blix
Stasjonsbygningen ble opprinnelig oppført på Hell stasjon i 1881, men flyttet i forbindelse med Hell–Sunnanbanens anlegg og oppført på Sunnan i 1905. Revet i 1978.

Hell - Sunnanbanen
Strekningen Rinnleiret–Sunnan
Rinnan–Sunnan, de harde fakta i 1905
Rinnan stasjon
Traséen Rinnan–Verdal
Bru over Verdalselva
Verdal stasjon
Strid rundt plassering av Verdal stasjon
Diskusjon i Verdal
Åpning av strekningen Levanger–Verdal
Traséen Verdal–Steinkjer 1
Traséen Verdal–Steinkjer 2
Bru over Ydseelva
Koabjørga tunnel
Røra [Salberg] stasjon
Jernbanebru over E6 på Røra i 2005
Lunnantunnelen
Sparbu stasjon
Bitter debatt i Sparbu
Sparbu stasjon etableres
Privatfinansiert stasjon på Mære
Vist stoppested
Bru over Figga
Steinkjer stasjon
Spor til kaia
Vandalisme i Steinkjer
Lokal krig
Valg av trasé
Jernbanen gjennom entreen
Lokalisering av stasjonen
Store endringer i Steinkjer
Traséen Steinkjer–Sunnan
Bru over Steinkjerelva
Jernbanebrua blokkerte elva
Dypvannskaia i Bogen
Jernbanespor til Bogakaia
Åpnet i 1927
Jernbane og havn - to sider av samme sak
Skjæringen i Våttabakken
Byafossen stoppested
Sunnan stasjon
Åpning Hell–Sunnan banen 1
Åpning Hell–Sunnan banen 2
Sunnan et midlertidig endepunkt
Beitstad- eller Snåsalinjen?
Ekstraordinært fylkesting
Videre utbygging av Nordlandsbanen
Stasjonenes arkitektoniske særpreg
Kjøring av damplokomotiv
Stoppested og holdeplass
Linjen og linjetjenesten