Sunnan stasjonForfatter: Morten SteneSUNNAN: Anleggsvirksomhet på Sunnan forsommeren 1904. Vanntårnet og lokomotivstall i bakgrunnen. Foto: Fotograf Aune. Utlånt av Foreningen Gamle Steinkjer.Plattformen lå øst for sporet og besto av stasjonsbygning, uthusbygning med rom for plattformgods og privetbygning med vedbod. Anlegget besto også av to godshus for to vogner med gjennomgående spor og et krysningsspor på 221 meter. Passasjerplattform var 60 meter og avsluttet med mur mot sporet. I tillegg var et ekstraspor med lang godsrampe, kullskur, vanntårn, dreieskive og lokomotivstall for to lokomotiver. Det var også bygd et 318 meter langt sidespor ned til brygga ved Snåsavatnet, her var det en bryggebygning på 25 meter. Byggesummen var kroner 127.355.
Hovedbygningen var en modifisert utgave av Hell stasjons gamle bygning. Uthusbygningen var bygd av laftet tømmer. Både vanntårnet og lokomotivstallen ved Sunnan stasjon var bygd i tre. Årsaken til at anlegget var i tre var at anlegget skulle være lett å bygge om ved en eventuell forlengelse av banen.
Sunnan stasjon:
Stasjon fra 15.11.1905
Stasjon betjent ved behov fra 31.5.1970
Holdeplass 1.2.1971
Nedlagt 29.5 1988
Arkitekt: Peter A. Blix
Stasjonsbygningen ble opprinnelig oppført på Hell stasjon i 1881, men flyttet i forbindelse med Hell–Sunnanbanens anlegg og oppført på Sunnan i 1905. Revet i 1978.
 |
|