Åpning Hell–Sunnan banen 1Forfatter: Morten SteneOFFISIELL ÅPNING:Etter den offisielle åpningen på Sunnan gjorde jubileumstoget vendereis til Steinkjer for bespisning i Arbeidersamfunnet. Foto: Ukjent. Bildet er utlånt av Steinkjer jernbanestasjon.Den offisielle åpningen av Hell–Sunnanbanen ble foretatt 14. november 1905. En markering preget av flagg, blomster og taler - preget av takksigelser og framtidsoptimisme. (På grunn av en usedvanlig streng og langvarig kuldeperiode med snø i oktober 1905, ble den siste finpussen av anlegget ikke gjennomført før våren 1906).
Indherredsposten skrev tirsdag 14. november 1905:
(Teksten er skrevet med dagens ortografi, men setningsbygningen er beholdt i den opprinnelige formen.)
Jernbanen
åpnes i dag for den alminnelige trafikk. Det er en betydningsfull dag for distriktene og det er ikke tvil om at det vil få den aller største betydning for byen og bygdene. Hele Indtrøndelagen fra Værdalen til Snaasen er da også i dag festsmykket i hvitt, rødt og blått og vifter sitt velkommen til det tog som åpner banen for trafikk.
Av det i 1894 besluttede anlegg av jernbane fra Hell til Sunde ved Snåsavatnet er det strekningen Levanger–Sunnan, som nå offisielt åpnes for trafikk. Strekningen Levanger–Værdalens åpning for drift høsten 1904 var kun at betrakte som foreløpig.
Artikkelen fortsetter med en detaljert gjennomgang av Stortingets vedtak, kostnader og anleggets stasjoner og øvrige infrastruktur.
|