søndag, 07.03.2021  
  
Startside
Steinkjer igjennom 4000 år
Introduksjon
Eldre steinalder
Yngre steinalder
Bronsealder
Eldre jernalder
Yngre jernalder
År 1000-1500
År 1500-1850
År 1850-1900
År 1900-1940
År 1940-1945
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Steinkjer by
Skoler
Naturressurser og kulturlandskap
Kulturhistoriske filmer
Linker
Om Prosjektet
 
   Forrige Neste   

Detaljplanlegging starter 28. sept.

Forfatter: Beitstaden historielag

Kartgrunnlag ©Kartverket.
Kartgrunnlag ©Kartverket.

(Getz henviser den videre beskrivelse til korporal Brønns rapport. Vi går derfor videre med Brønn’s beretning. Den er håndskrevet og noe er bleknet slik at det er uleselig.)

”På søndagskvelden bilte vi ut til hytta, som viste seg mer å være en villa enn en hytte. Forråd av alle mulige slag fantes der, og brød og smør samt poteter skulle Holstad og Baardvik bringe neste kveld. Mandagskveld 28. sept. kom Holstad og Baardvik. Vi holdt krigsråd. Det viste seg at Holstad hadde en bussrute til Malm. Hans sjåfør kjørte arbeidere fra Beitstad til gruvene i Malm, og tilbake. Man arbeidde i tre skift døgnet rundt i gruvene. Arbeidstider er kl. 6 – kl.2, kl. 2 – kl. 10, og fra kl. 10 – kl. 6. Eneste stans var fra kl. 10 lørdag kveld til kl. 10 søndag kveld. Vi bestemte oss for å utføre arbeidet natt til torsdag 1. oktober.

Planen var å bile med Holstads buss kl. 8 om kvelden fra hytta. Vi skulle gå av bussen straks før sjåføren skulle ta opp den første arbeider. Holstad skulle skaffe 3 sykler som skulle sendes med bussen. Vi skulle holde oss skjult til 11 – 12-tiden om natten, hvoretter vi skulle sykle til Malm, gjøre arbeidet og sykle tilbake til Hjellbotn.”

(Det ble videre bestemt at Baardvik skulle ta kontakt med drosje-sjåfør Jalgot Aastrøm, som Getz kjente godt, om han var villig til å kjøre gruppen fra Hjellbotn til Gaulstad i Ogndal. Han måtte i såfall være fremme ved Hjellbotn i ½1 – 1 tiden om natten. Syklene skulle Holstad hente senere. Baardvik skulle også ordne med los fra Gaulstad til Gaundalen.)

Forord
Operasjonsoversikt. Operasjon ”Kestrel”
Ankomst 20.-21. sept. 1942
Feil rute 22.-23. sept
Fottur over fjellet 22.-25. sept
Kontakt i Steinkjer 26.-27.sept.
Detaljplanlegging starter 28. sept.
Justering av planen 29.-30. sept
Første forsøk 3. okt.
Ny forberedelse 4. oktober
Start natta til 5. oktober
Sprengning natta til 5. okt.
Tilbaketog natta til 5. okt.
Flukt over til Sverige 5.- 10. okt.
Kommentar ( ved K. Melhus )
Raskt varsel
Tyske represalier
Etter smellet
Sprengningsgruppen
Sprengningsgruppens ladningsrapport:
Spregningsgruppens proviantrapport:
Rapport om resultatet av sprengningen