søndag, 07.03.2021  
  
Startside
Steinkjer igjennom 4000 år
Introduksjon
Eldre steinalder
Yngre steinalder
Bronsealder
Eldre jernalder
Yngre jernalder
År 1000-1500
År 1500-1850
År 1850-1900
År 1900-1940
År 1940-1945
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Steinkjer by
Skoler
Naturressurser og kulturlandskap
Kulturhistoriske filmer
Linker
Om Prosjektet
 
   Forrige Neste   

Første forsøk 3. okt.

Forfatter: Beitstaden historielag

Bil med gassgenerator (knottgenerator). Illustrasjonsfoto fra Aage Langhammers samlinger.
Bil med gassgenerator (knottgenerator). Illustrasjonsfoto fra Aage Langhammers samlinger.

(Etter at planen med syklingen hadde blitt droppet, og det ble bestemt at Aastrøm skulle kjøre gruppen til og fra Malm, kom han sent lørdag kveld og hentet dem. Ruten ble lagt oppover Ogndalsveien til Rådesmarka. Her ble gassgeneratoren hektet av og skjult. Den trillet nemlig på hjul etter bilen. Nummerskiltene ble smurt med søle for å være uleselige. Den videre kjøretur gikk over Fossem, Følling, Asphaugen og videre mot Malm, uten å møte en sjel. De stoppet ved en korsvei i Ressemåsen kl. 01.45.)

”Vi plasserte bilen i korsveien og gikk nedover sammen med Aastrøm. Han viste oss benveien arbeiderne brukte over dalen. Så gikk han opp til bilen, mens vi fortsatte mot kompressorhuset ved å følge jernbanelinjen et stykke. Avstanden mellom landsveien og kompressorhuset var ca. 250 m. Vi var forsiktige. Ingen var å se. Stedet var lett gjenkjennelig. Det durte fra transformatorhuset.

I et hus 100 m. borte var det lys i et vindu og dette vindu sto åpent. Vi turde derfor ikke gjøre nogen støy. Vi gikk rundt huset noen ganger, og kjente på alle dører. Alle var låst. Det var 8 i alt, men ingen lot seg åpne uten støy. Det var lys i siderummet til kompressorhuset. Det skulle være et verksted. Antagelig holdt nattvakten seg der.

Telefonledningen fra vaktrummet lå i en kabel og så høyt at vi kunde ikke nå den. Skulle vi inn måtte vi knuse en rute, ble vi til slutt enige om. Klokken var da nesten 5 om morgenen. Kl. 6 ville den nye vakten komme. Vi besluttet derfor å utsette angrepet til senere. Vi bilte samme vei tilbake, festet på generatoren og kjørte inn til Holstad. Så la vi oss til å sove i vårt gamle losji."

Illustrasjon fra Fosdalen Bergverks samlinger.

Forord
Operasjonsoversikt. Operasjon ”Kestrel”
Ankomst 20.-21. sept. 1942
Feil rute 22.-23. sept
Fottur over fjellet 22.-25. sept
Kontakt i Steinkjer 26.-27.sept.
Detaljplanlegging starter 28. sept.
Justering av planen 29.-30. sept
Første forsøk 3. okt.
Ny forberedelse 4. oktober
Start natta til 5. oktober
Sprengning natta til 5. okt.
Tilbaketog natta til 5. okt.
Flukt over til Sverige 5.- 10. okt.
Kommentar ( ved K. Melhus )
Raskt varsel
Tyske represalier
Etter smellet
Sprengningsgruppen
Sprengningsgruppens ladningsrapport:
Spregningsgruppens proviantrapport:
Rapport om resultatet av sprengningen