Hell - SunnanbanenGEOGRAFI FOR FOLKESKOLEN, Kristiania 1914: På kartutsnittet til høyre er beliggenheten til de to endestasjonene for Hell-Sunnanbanen markert. C.W.L. Horn, Wikimedia Commons.Tidlig på 1800-tallet ble det lagt en del jernbanespor i Norge der trekkrafta var hester. Den første lokomotivjernbanen ble åpnet mellom Oslo og Eidsvoll i 1854. Jernbanestrekninger som har tilknytning til Trøndelag er Rørosbanen som ble åpnet i 1877, Meråkerbanen åpnet i 1881 og Hell-Sunnanbanen, som senere ble en del av Nordlandsbanen, åpnet i 1905. Dovrebanen kom først i 1921.
Hell – Sunnanbanen ble besluttet bygd i 1894. Planleggingen begynte høsten 1896.
Anleggets lengde 105,2 km.
Byggetid 106 måneder.
15 Stasjoner og stoppesteder:
Stjørdal, Skatval, Langstein, Åsen, Ronglan, Skogn, Levanger, Rinnan, Verdal, Røra (kalt Salberg fram til 01.08.1918), Sparbu, Vist, Steinkjer, Byafossen og Sunnan.
Gjennomsnittlig innbyrdes avstand mellom stasjonene er 7,0 km.
14 bruer. 10 planoverganger over offentlig vei. 264 overganger over private veier. 25 overgangsbruer over jernbanen. 35 underganger.
Banens laveste punkt er Hell (3,15 m.o.h.). Høyeste punkt er Gruvåsen, like sør for Åsen, (99,5 m.o.h.). Lengste rettstrekning er på 4.118 meter over Mæresmyra.
(Informasjonen samlet av Ronald Frøseth).
 |
|